BelgischStuurbrevet

Ik wil het Belgisch Stuurbrevet behalen. Wat moet ik doen?

In België bestaan er momenteel 2 officiële stuurbrevetten of vaarbewijzen: het beperkt stuurbrevet en het algemeen stuurbrevet. Daarnaast worden er nog verschillende brevetten uitgereikt door de vaarscholen, die weinig tot geen rechtsgeldigheid hebben.

Voor een boot kleiner dan 15 meter, die niet sneller dan 20 km/u gaat, heb je géén stuurbrevet nodig. Ook op zee heb je géén stuurbrevet nodig.

Je hebt dus wél een stuurbrevet nodig als je boot meer dan 15 meter is, sneller dan 20 km/u vaart én op de Belgische binnenwateren vaart.

Het Beperkt Stuurbrevet geeft je de mogelijkheid om te varen op rivieren en kanalen. Je mag hiermee niet op meren varen. In België hebben we weinig meren, maar wil je naar Nederland, let dan op dat je met het Beperkt stuurbrevet niet op open water zoals Oosterschelde, Grevelingenmeer, Ijsselmeer, Veerse Meer, ... mag varen.

Om het Beperkt Stuurbrevet te behalen, moet je een theoretisch examen (20 multiple choice vragen) afleggen bij de FOD Mobiliteit (in Oostende, Brussel of Antwerpen). Daarnaast moet je een bewijs voorleggen van 6 uur praktijkles met een erkende vaarschool, of 12 uur met een zelfstandig instructeur (het dienstboekje).

Het Algemeen Stuurbrevet laat toe om ook, naast rivieren en kanalen, het open water te bevaren.

Om het Algemeen Stuurbrevet te behalen, moet je een theoretisch examen (40 multiple choice vragen) afleggen bij de FOD Mobiliteit (in Oostende, Brussel of Antwerpen). Daarnaast heb je ook hier een dienstboekje nodig.

Wanneer je geslaagd bent voor het examen én je hebt je dienstboekje in bezit, wordt dit via een representatieve organisatie naar het ministerie gestuurd. Geen nood, wij regelen alle administratie voor jou.

Een 3-tal weken later ontvang je je Stuurbrevet in je brievenbus.

Let op! Dit is een Belgisch Stuurbrevet, 'geldig voor het besturen van een pleziervaartuig op de scheepvaartwegen van het (Belgische) Rijk.'

In de meeste Europese landen, zoals Nederland, wordt dit aanvaard. Sommige landen aanvaarden echter het Belgisch Stuurbrevet niet. In deze landen moet je een ICC (International Certificate of Competence) kunnen voorleggen.

Het ICC behalen is zeer eenvoudig: nadat je je stuurbrevet (beperkt of algemeen) in de brievenbus hebt gekregen, vul je een aanvraagdocument in. Je schrijft het bedrag (± 64 euro) over en een 3-tal weken later heb je je ICC in bezit. Je hoeft hiervoor dus geen bijkomende examens af te leggen.

Nautical School werkt voor het Stuurbrevet samen met vaarschool.be, de grootste vaarschool in België.

We verzorgen zowel theorielessen (doorheen heel Vlaanderen) als praktijkopleidingen (vanuit Nieuwpoort).

Meer info en data voor theorielessen vind je onder het tabblad

Meer info en data voor praktijklessen vind je onder het tabblad